ادراک بینایی (پارت 1)1402/12/3
به زبان ساده یعنی کودک بتواند آنچه را که در محیط می بیند دریافت بکند و آنها در مغز خود تفسیر بکند. برای ایجاد ادراک بینایی چند جز کنار هم قرار می‌گیرند تا ما بتوانیم در زندگی روزمره ی خود از آنها استفاده کنیم

به زبان ساده یعنی کودک بتواند آنچه را که در محیط می بیند دریافت بکند و آنها در مغز خود تفسیر بکند. برای ایجاد ادراک بینایی چند جز کنار هم قرار می‌گیرند تا ما بتوانیم در زندگی روزمره ی خود از آنها استفاده کنیم. 
ما از طریق ادراک بینایی مهارت های دو بعدی و سه بعدی را بدست می آوریم. 
در این گفتار به سه مورد از مهارت های دو بعدی اشاره خواهیم کرد. 
۱.تمایز بینایی 
توانایی تشخیص تفاوت ها و شباهت های یک شی است و در واقع پایه ی طبقه بندی محسوب می‌شود. 
در صورتیکه در هرکدام از موارد زیر مشکلی مشاهده شود؛ می‌توان مشکل در تمایز بینایی را تشخیص داد.
. طبقه بندی و تشخیص تفاوت اندازه ی اسباب بازی ها
.تشخیص تفاوت ها و شباهت ها
.کامل کردن کارهای دستی مثل تکمیل پازل و ساختمان سازی با لگو 
.نوشتن حروف الفبا و اعداد به صورت صحیح (یعنی کودک با مشکل تمایز بینایی ممکن است وارونه نویسی داشته باشد.) 
.سرعت عمل (یعنی کندتر از همسالان خود عمل کند.) 
.استفاده از حروف الفبا به شکل صحیح (برای مثال استفاده از «آ» در اول کلمه و «ا» در وسط کلمه) 
۲.ارتباطات فضایی-بینایی 
ارائه اطلاعاتی درباره محیط پیرامون ما و ارتباط بدن ما با محیط 
این مهارت با دانستن مفاهیم مرتبط با فضا و اینکه یک شی در ارتباط با خود فرد در کجا قرار دارد آغاز می شود.  بعدها کودک رابطه فضایی بین دو یا چند شی نسبت به خودش یا نسبت به همدیگر را (شامل مفاهیمی مانند «رو، زیر، جلو، عقب، کنار، بالا، پایین، داخل، خارج ....» ) درک می کند.
اگر فرزندتان در انجام دادن موارد زیر دچار مشکل باشد، احتمال وجود اختلال ارتباطات فضایی-بینایی وجود دارد:
.اینکه بدنش در فضا در کجا قرار دارد
.بتواند بدون برخورد به اشیا در محیط جابجا شود.
.آگاهی از فضای شخصی (یعنی مثلا بتواند در صف بایستد یا روی نیمکت مدرسه در جای خود قرار بگیرد.) 
.لباس پوشیدن (ممکن است لباس هایش رو تابه تا بپوشد.)
.یاد گرفتن جهت های چپ/راست، بالا/پایین در صفحات عمودی و افقی 
.دست نویسی در مقایسه با هم‌سالان، جهت حروف و اعداد، اندازه، شکل، فاصله حروف، قرارگیری نوشته ها روی خط
.ساخت یک مدل سه بعدی با اسباب بازی ها 
۳.ثبات شکل 
ثبات شکل بینایی توانایی تشخیص این است که یک شکل یا شی علی رغم تغییر در اندازه، موقعیت، جهت و فاصله ثابت می ماند. به عنوان مثال یک شی را از هر جهتی که ببینیم، بالا یا پایین یا کنار، همان شی است و تغییری نمی کند.
از سال‌های اول زندگی شروع می‌شود و تا ۷ سالگی تکامل پیدا می‌کند و در ۱۱ سالگی به بلوغ نسبی می‌رسد. 
کودکی که دچار اختلال در ثبات شکل بینایی است، چه مشکلاتی ممکن است، داشته باشد؟
اگر فرزندتان در انجام دادن موارد زیر دچار مشکل باشد، احتمال وجود اختلال ثبات شکل وجود دارد:

.انجام دادن کارهای روزمره متناسب با سن خود مثل لباس پوشیدن، ایمنی در خیابان، دوچرخه سواری (یا سه چرخه سواری)، استفاده از وسایل زمین بازی
.فعالیت ها و اسباب بازی های ساختنی که لازم است کودک از اطلاعاتی که به وی داده شده است کپی کند. مانند ساختن یک ماشین با لگو از روی دفترچه راهنمای آن
.کپی کردن نوشته ها از روی یک کتاب یا تخته کلاس که به شکل عمودی نصب شده به دفتر یا کاغذی که به شکل افقی روی میزش است.


تماس و نوبت گیری

09225399468