
دراین گفتار به سه مورد دیگر از اجزای ادراک بینایی اشاره خواهیم کرد.
دراین گفتار به سه مورد دیگر از اجزای ادراک بینایی اشاره خواهیم کرد.
۴. تمییز شکل از پس زمینه
توانایی شناسایی و تمییز اشکال یا اطلاعات مرتبط از پسزمینهای که حاوی اطلاعات نامرتبط و حواس پرتکننده است. این توانایی در کودکان بین 8 تا 13 سالگی بدست می آید.
اگر کودک در این موارد دچار مشکل باشد؛ میتوان به اختلال در این توانایی شک کرد:
• آماده شدن برای فعالیت و تمرکز برای ادامهی آن زمانیکه کودک با محرکهای بصری زیادی احاطه شده است.
• پیداکردن وسایل از روی زمین، روی میز، داخل سینی یا پیدا کردن یک قطعه خاصی برای ساختن یک مدل از بین قطعات مختلف
• نقاشی و رنگآمیزی، بازی نقطه-خط، پیداکردن وسایل پنهان
• پیداکردن جزئیات در یک تصویر یا مکان خاص در نقشه یا متن، تفسیر ، تکمیل تمام بخشها در تکالیف
۵.اکمال بینایی
توانایی دیدن کل شی زمانیکه قسمتی از آن پنهان شده است.
معمولا کودکان از 9 سالگی قادرند اینکار را دقیقتر انجام بدهند. اما کودکان حتی در 5 سالگی هم میتوانند با درنظر گرفتن جنبههای کمتری از شی این توانایی را از خودشان نشان بدهند.
به علت ارتباط نزدیکی که با تواناییشناختی و رشد مفاهیم دارد، معمولا آخرین مهارت ادراک بینایی است که توسعه مییابد.
کودکی که دچار اختلال در اکمال بینایی است، چه مشکلاتی را ممکن است داشته باشد؟
• شناسایی یک شی زمانیکه تنها قسمتی از آن قابل مشاهده است؛ بنابراین ممکن است در پیداکردن آنچه که به دنبال آن هستند، دچار مشکل شوند.
• شروع و سازماندهی فعالیتهای ناآشنا
• قراردادن اجزا در کنار هم برای ساختن یک کل در کارهای ساختنی، پازلها، نقطه-خط، تکمیل تصاویر، کتابهای فعالیت
• تجسم فعالیت تکمیل شده با توجه به اجزای سازنده مانند پیروی از دستورالعمل، ساختن یک وسیله از روی تصویر
• خواندن و نوشتن روان- ممکن است کند باشد؛ زیرا نمیتواند کلمات یا گروه کلمات را بدون خواندن تکتک حروف تشخیص بدهد. و...
۶.حافظه ی بینایی
به توانایی یادآوری اشیا، نمادها، توالیها و بهطور کلی آنچه که قابل دیدن است، بعد از مشاهده آن گفته می شود.
کودکی که دچار اختلال در حافظهی بینایی است، چه مشکلاتی ممکن است، داشته باشد؟
• ساختن اسباببازیها از روی یک مدل یا راهنمای تصویری، پازلها
• ترتیب دادن به تصاویر برای گفتن داستان
• کپی کردن اطلاعات از روی تخته یا کتاب و یادداشت برداری، به یادآوردن یک تمرین نشان داده شده
در نهایت، مراجعه به کاردرمانگر متبحر جهت ارزیابی و درمان مداخله در صورت وجود مشکل ضروری است.